mar 11 2013
Piwne marki: które są najcenniejsze na świecie?
Jedna z agencji badawczych opublikowała swego czasu raport, który dotyczył najcenniejszych piwnych brandów. Jakie są najcenniejsze piwne marki na świecie i czy są na tej liście jakieś niespodzianki?
Kto tu rządzi?
W piwach każdy znajdzie coś dla siebie. Wiele kobiet zadowolić mogą lekkie piwa o smakach owocowych. Faceci przeważnie preferują piwo jasne, a jeżeli ktoś chce potraktować browar jako alternatywę dla wina do posiłku, niech skusi się na to o niższej zawartości alkoholu i mniej gazowane. W rankingu dziesiąte miejsce zajął Beck’s, czyli niemiecki browar, który założono w 1873 oku. Wartość marki w momencie przeprowadzania rankingu wynosiła 1,93 mld dolarów. Dziewiąte miejsce okupuje Bramha. W tym wypadku wartość marki to 1,99 mld dolarów, w powstała ona w 1888 roku w Brazylii.
Na ósmym miejscu uplasowało się Miller Lite, czyli piwo, którego początki historii sięgają 1967 roku. To piwo produkowane w Stanach Zjednoczonych, wartość jego marki to 2,53 miliardów dolarów. Guinness to browar, który wywodzi się z Irlandii, a receptura jego warzenia pochodzi z osiemnastego wieku. Wartość marki? 3,44 miliarda dolarów. Kolejne, szóste, miejsce to Stella Artois, czyli belgijska marka. To piwo powstało w 1926 roku, chociaż było ważone już wcześniej. Wartość marki? 4,53 miliarda dolarów. Piąte miejsce to Skol, czyli kolejny reprezentant Brazylii w tym zestawieniu. Produkująca je firma powstała w roku 1967, a wartość marki to 4,57 miliarda dolarów. Pozycja czwarta to Corona, będąca piwem warzonym od 1925 roku w meksykańskich browarach. Wartość marki to 5,45 miliarda dolarów. Miejsce trzecie okupuje holenderski browar, powstały w 1863 roku, którego wartość marki wynosi 6,57 miliarda dolarów. To oczywiście Heineken. Drugi jest z kolei Bud Light, czyli amerykańskie piwo, które powstaje przy amerykańskim browarze Anheuser-Busch. Założono go w 1876 roku, a wartość marki Bud Light to 7,14 miliarda dolarów. Zdecydowany numer jeden, to znaczy Budweiser, to browar, którego marka jest warta aż 8,8 mld dolarów. Zwycięzca zdecydowanie zdystansował więc rywali. I trudno się temu dziwić, skoro to piwo warzone w amerykańskim browarze na podstawie recepty z 1876 roku. Co ciekawe, piwosze z USA pod koniec lutego oskarżyli browar Anheuser-Busch o rozcieńczanie piwa wodą. Pozwy o zadośćuczynienie w wysokości pięciu milionów dolarów trafiły do sądów w Kalifornii i Pensylwanii. W aktach wymienione są piwa Budweiser i Michelob, czyli najpopularniejsze w Stanach marki. To bardzo poważny zarzut i marka może na tym znacząco ucierpieć.